Wednesday, April 30, 2014

Malaysia Bakal Mempunyai Peta Angin

Assalamualaikum


Apa khabar kawan-kawan. Diharap sihat hendaknya. Setelah beberapa entry saya sebelum ini menerangkan berkenaan Tenaga Boleh Baharu (TBB), diharap ia dapat membantu kawan-kawan dalam menambah ilmu pengetahuan  di samping memberi kesedaran mengenai kepentingan TBB dan menyokong usaha keras SEDA Malaysia dalam program tersebut.


Di dalam entry-entry yang lepas juga, saya telah menerangkan secara terperinci bagaimana kita boleh Menjana elektrik daripada Tenaga Solar PV, Biomass, Biogas dan hydro kecil dengan bimbingan SEDA Malaysia. Untuk pengetahuan anda semua, pada hujung 2014, Malaysia bakal mempunyai Peta  Angin sendiri. Jadi, TBB yang berpotensi di Malaysia seperti di dalam gambar di atas akan bertambah iaitu Peta Angin.

sumber gambar : http://green.kompasiana.com

Memetik petikan dalam Utusan Online bertarikh 9 Oktober 2013, Malaysia dijangka memiliki peta angin sendiri menjelang hujung tahun 2014 bagi membolehkan ia diguna pakai sebagai penggerak kepada usaha mengembangkan sumber tenaga alternatif pada masa depan. Ketua Pegawai Eksekutif Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari Malaysia (SEDA), Datin Badriyah Abd. Malek berkata, geran untuk membangunkan projek kajian itu telah diperolehi daripada kerajaan pusat sejak tahun 2012. 

Geran bernilai lebih RM3 juta itu dibahagi kepada dua bahagian yang masing-masing diusahakan secara bersama diantara SEDA dan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dalam tempoh kajian selama dua tahun.

Beberapa lokasi sumber angin untuk dibangunkan di negara ini telah dikenal pasti termasuk di Kudat, Langkawi, Mersing, Kuala Terengganu dan Kemaman. Lokasi lain yang turut dikenal pasti adalah di Chuping Perlis dan Setiu serta beberapa lokasi yang masih dalam pemerhatian di Kedah, Melaka, Sabah dan Sarawak. Dengan adanya peta angin yang lengkap, Malaysia akan wujud wind farm (ladang angin) yang pertama.

Untuk pengetahuan semua, angin adalah udara yang bergerak. Sebenarnya, Ia terjadi oleh pemanasan permukaan bumi yang tidak sama dengan matahari. Kita semua sedia maklum bahawa permukaan bumi ini terdiri daripada pelbagai jenis muka bumi dan air. Oleh itu, ia akan menyerap haba cahaya mahatari pada kadar yang berbeza-beza. 

sumber gambar : http://dtualang-ps.blogspot.com

Angin akan bertiup (tenaga kinetik) akan memusing bilah kipas pada turbin angin dan bilah kipas akan menggerakkan gandar yang disambung pada generator yang akan menghasilkan tenaga elektrik. Setelah elektrik dihasilkan oleh turbin, elektrik dari seluruh ladang angin akan dikumpulkan dan dihantar ke trasformer. Voltan akan ditambahkan untuk dihantar melalui kabel berkemampuan tinggi.

Kuasa angin telah digunakan beratus-ratus tahun yang lalu oleh petani bagi membantu kerja seharian mereka seperti mengepam air dari telaga air. Manusia telah menggunakan kuasa angin sekurang-kurangnya selama 5,500 bagi menggerakkan kapal dan bot layar. Kincir angin telah digunakan bagi pengairan pertanian dan mengisar bijiran sejak abad ke-7 SM di Apa yang kini Afganistan, India, Iran dan Pakistan.

Dengan adanya teknologi moden masa kini, ia digunakan sebagai sumber bagi menjana elektrik. Ladang angin adalah sekumpulan turbin angin di kawasan yang sama yang digunakan bagi menghasilkan kuasa elektrik. Ladang angin yang besar mungkin terdiri daripada beberapa ratus turbin angin individual, dan melitupi kawasan sehingga beberapa ratus batu persegi, tetapi tanah antara turbin masih boleh digunakan bagi pertanian atau tujuan yang lain. Ladang angin juga boleh terletak di luar kawasan pantai.


Saturday, April 26, 2014

Sisa buangan pertanian diproses untuk menjana elektrik (biomass)

Assalamualaikum

Apa khabar semua pembaca blog Mr. Secretary? diharap semuanya sehat hendaknya disamping keluarga tersayang. Baiklah, Seperti entry-entry yang lepas, saya dah menyentuh mengenai bagaimana elektrik dijana menggunakan cahaya matahari dan mini hidro. Untuk entry kali ini, saya nak bercerita dan berkongsi kepada anda semua tentang bagaimana sisa buangan pertanian diproses untuk menjana elektrik pula. Dalam istilah yang lebih tepat lagi, adalah Biomass.

Sebelum saya mengulas panjang mengenai Biomass, saya nak share sedikit mengenai cerita ketika saya masih kecil sebagai pembuka cerita. Di kawasan perkampungan saya, memang terdapat banyak lombong-lombong buatan. Pada setiap hari, lebih daripada 20 trip lori-lori daripada kilang memproses kelapa sawit masuk ke perkampungan saya untuk membuang sisa-sisa kelapa sawit yang telah diproses.

sumber gambar : banyumasnews.com 

Pada zaman tersebut, ia adalah perkara biasa sesebuah kilang membuang sisa-sisa proses di lombong dan seumpama dengannya. Hinggakan hasil buangan tersebut boleh menutupi 1/5 kawasan lombong yang besar. Bayangkanlah berapa banyak hasil buangan tersebut.

Kini, Biomass adalah salah satu daripada Tenaga Boleh Baharu (TBB) yang diperkenalkan oleh Sustainable Energy Development Authority (SEDA) Malaysia. Jadi, hasil buangan sisa-sisa kilang seperti Kilang memproses kelapa sawit, padi dan sebagainya boleh dimanfaatkan sebagai bahan buangan tersebut untuk ditukar menjadi tenaga elektrik disamping dapat menjana elektrik untuk operasi kilang mereka.

Biomas merujuk kepada proses pengubahsuaian daripada organisma hidup iaitu tumbuhan. Ia diambil daripada bahagian tumbuhan yang tidak digunakan sebagai bahan utama untuk Biomas seperti sisa pelepah, hampas padi dan sebagainya. Biomas adalah karbon yang terdiri daripada campuran molekul organik yang mengandungi nitrogen, hidrogen, oksigen dan atom lain.

salah satu contoh bagaimana Biomas menghasilkan tenaga elektrik
sumber gambar : biomassallowaytownshipschool.volasite.com  

Tenaga elektrik terhasil melalui proses Biomas dijana menggunakan tenaga stim semasa proses pembakaran sisa-sisa buangan seperti pelepah, hampas dan sabut tumbuhan. Seterusnya, tenaga stim tersebut dikumpul dan akan memutar turbin stim dan menyebabkan penghasilan tenaga elektrik secara berterusan sehingga generator dihentikan. Kemudian, tenaga elektrik yang dihasilkan disambung ke grid elektrik yang berhampiran.


SEDA Malaysia akan memastikan setiap pengusaha projek biomas menerima bayaran berdasarkan kontrak selama 16 tahun yang telah ditetapkan melalui mekanisma Program Feed in Tariff (FiT). Seperti dalam entry-entry saya sebelum ini, Kuota FiT adalah daripada surcaj 1.6% yang dikenakan kepada pengguna dimana pengguna elektrik yang melebihi RM77.00 ringgit setiap bulan bagi Semenanjung dan RM69.00 bagi Sabah dan Labuan. 

Untuk maklumat dan keterangan lanjut, sila layari www.seda.gov.my . Insyallah, disana anda akan mendapat info-info yang diperlukan mengenai perkara ini. Terima kasih.


Tuesday, April 22, 2014

Tenaga Elektrik daripada Sampah Sarap

Assalamualaikum

Apa khabar semua kawan. diharap sihat hendaknya. Seperti di dalam entry sebelum ini, saya telah ceritakan bahan sisa tumbuhan seperti hampas kelapa sawit dan sebagainya dapat menghasilkan elektrik apabila diproses mengikut prosedur-prosedur yang tertentu. Ia dikenali sebagai Biomass. Tahukah anda bahawa Biomass bukan sahaja boleh menggunakan sisa tumbuhan tetapi, sampah sarap atau dikenali sebagai bahan sisa pepejal juga boleh menghasilkan elektrik.

sumber gambar : jalanjalancaripasal-gejalasosial.blogspot.com

Memperkenalkan Tenaga Boleh Baharu (TBB) khususnya biomass di Malaysia adalah salah satu alternatif bagi menangani masalah kekurangan tempat pelupusan sampah. Disamping itu, sampah-sampah tersebut dapat digunakan dan diproses menjadi tenaga elektrik dan ia sangat menguntungkan selain daripada menjalankan proses kitar semula.

Contoh sampah sarap yang boleh diproses untuk dijadikan elektrik ialah  kertas, kadbod, skrap, makanan, rumput yang dipotong, produk kulit, daun dan kayu serta plastik dan lain-lain. Jika saya senaraikan, memang bermuka-muka surat jadinya entry ini. :) Senang cerita, apa sahaja sampah yang boleh dibakar, boleh dijadikan bahan untuk diproses bagi menjadikannya sebagai tenaga elektrik.

Di Malaysia, sampah telah menjadi masalah besar kepada negara kita. Ini kerana kawasan pelupusan sampah tidak mencukupi bagi menampung sampah-sampah yang dibuang oleh kita setiap hari. Hal ini telah membimbangkan kerajaan kita kerana dalam kiraan, pada beberapa tahun lagi, tempat pelupusan sampah yang sedia ada tidak lagi mampu untuk menampung sampah sarap dan kerajaan perlu mencari tempat pelupusan sampah yang baru.

Disamping alternatif kerajaan memberi kesedaran melalui iklan kesedaran di kaca televisyen, surat khabar dan majalah kepada rakyat Malaysia bagi mengurangkan pembuangan sampah, sebelum ini kerajaan juga telah menggalakkan rakyatnya untuk menjalankan aktiviti kitar semula iaitu dengan mengasingkan bahan buangan seperti kertas, kaca dan plastik. Alternatif ini memberi kesan yang positif dan pembuangan sampah dari tahun ke tahun dapat dikurangkan. Tetapi, pembuangan sampah sarap di Malaysia masih di tahap yang membimbangkan.

Dengan teknologi masa kini, sampah sarap yang dibuang oleh kita boleh dijadikan sumber elektrik sebenarnya. Di negara-negara maju, Biomass telah terkenal dan menjadi salah satu sumber elektrik negara mereka. Malaysia adalah negara yang berpotensi di dalam hal Ini.

Untuk makluman, proses penjanaan elektrik daripada sampah atau dikenali sebagai Biomass ialah sampah akan dibakar sehingga menghasilkan haba / panas. Kemudian, panas atau haba yang terhasil daripada pembakaran tersebut akan digunakan bagi mengubah air menjadi wap melalui proses boiler. Seterusnya, wap yang mempunyai tekanan tinggi tadi digunakan untuk memutar bilah turbin dan turbin tersebut disambung ke generator. Dan akhir sekali, generator akan menghasilkan tenaga.

Begitulah secara ringkas penerangan mengenai prosesnya. untuk mengetahui proses Biomass tersebut dengan terperinci, sila layari www.seda.gov.my . Walaupun pembakaran yang dilakukan oleh proses Biomass ini menghasilkan pencemaran kepada udara, tetapi pencemaran yang terjadi daripada proses ini tidaklah setinggi pencemaran daripada pembakaran bahan api daripada fosil bagi menghasilkan elektrik.

sumber : 
http://ladfeamir.com/
http://santosorising.blogspot.com/
http://ksi.danamonpeduli.org/



Wednesday, April 16, 2014

Jom Bantu Kurangkan Pencemaran

Assalamualaikum

Apa khabar semua pembaca blog Mr. Secretary. harap semua sehat hendaknya. Di dalam entry-entry yang lepas, saya banyak menceritakan mengenai Tenaga Boleh Baharu (TBB) iaitu projek yang dikendalikan oleh SEDA Malaysia. TBB adalah  sebagai alternative kepada Malaysia untuk menggantikan sumber tidak boleh diperbaharui. Sumber ini tidak menyumbang kepada pencemaran udara.


Seperti anda semua sedia maklum, SEDA Malaysia telah menawarkan kepada sesiapa sahaja di Malaysia yang berminat menyertai projek TBB ini bagi merialisasikan hasrat kerajaan untuk menggunakan TBB sebagai sumber tenaga utama di Malaysia. Kita sebagai rakyat sangat beruntung kerana kerajaan kita sedar akan kepentingan pemeliharaan alam sekitar bagi menjamin rakyatnya sehat dan cergas serta bebas untuk menjalankan aktiviti riadah di mana sahaja.

Bagi kita yang tidak mampu untuk menjalankan projek TBB ini, kita masih lagi boleh membantu Malaysia megenai perkara ini. Dengan mempunyai kesedaran akan pentingnya penjagaan alam sekitar, secara tidak langsung kita akan peka dan mempunyai rasa tanggungjawab untuk memelihara alam sekitar. 

Perkara pertama sekali ialah kita perlu menyokong kerajaan dalam projek TBB ini. Ini kerana ia sangat bermanfaat kepada kita semua. Bayaran surcaj sebanyak 1.6 peratus kepada pengguna elektrik di mana yang melebihi RM77.00 sebulan untuk Semenanjung Malaysia dan RM69.00 bagi Sabah dan Labuan. Tujuan adalah untuk membantu kerajaan bagi merialisasikan projek ini. Ini kerana wang tersebut adalah sebagai dana kepada KWTBB yang diselia oleh SEDA Malaysia. Dana tersebut akan diberi kepada individu atau pun organisasi yang menjual semula tenaga yang dijana kepada TNB.



Kita juga perlu berkongsi kenderaan atau menaik pengangkutan awam ke tempat kerja, kelas atau ke mana sahaja bagi mengurangkan pembakaran bahan api. Ini adalah antara langkah yang terbaik bagi mengurangkan kesesakan jalan raya seterusnya dapat mengurangkan pengeluaran gas karbon monoksida ke udara melalui asap yang keluar dari kenderaan. Berkongsi kenderaan atau menaiki pengangkutan awam mampu menjimatkan perbelanjaan harian kita disamping dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama kita.

Jika kita berada di rumah mahupun tidak, kita perlu memastikan lampu dan peralatan elektrik yang tidak diguna di off dan on apabila perlu menggunakannya sahaja. Disamping dapat menjimatkan elektrik rumah, kita juga tidak perlu membayar surcaj 16% kerana seperti saya beritahu di atas tadi, surcaj 1.6% hanya dikenakan kepada pengguna elektrik dimana bil mereka melebih RM77.00 ringgi sebulan bagi Semenanjung dan RM69.00 sebulan bagi Sabah dan Labuan.

Dari sekolah rendah, kita dididik untuk tidak membuang sampah di tempat yang tidak sepatutnya. Apabila kita membuang sampah dimerata tempat, ia akan menjejaskan pemandangan kawasan sekitar disamping adanya bau yang kurang menyenangkan. Ini akan merosakkan imej Malaysia kerana Malaysia adalah antara negara yang menerima kunjungan pelancong asing tertinggi di dunia. Justeru itu, ekonomi setempat dan negara juga akan berkembang.


Disamping kesedaran rakyat terhadap TBB, kesedaran mengenai kitar semula juga perlu diterap kepada rakyat Malaysia. Ia akan dapat membantu mengurangkan pembuangan sisa pepejal di tempat pelupusan sampah disamping memberi faedah kepada  industri yang terlibat. Melalui proses tertentu, sampah yang dikitar semula akan diproses semula untuk digunakan semula seperti kaca, kertas dan aluminium.

Selain itu, kita perlulah mengelakkan melakukan pembakaran terbuka. Dengan faktor cuaca yang tidak menentu, pembakaran terbuka akan menyebabkan berlakunya jerebu di tahap serius, pemanasan global dan sebagainya. Kesan daripada pembakaran terbuka amatlah bahaya. Ini kerana kualiti udara akan menjadi semakin teruk disamping berlakunya ujan asid.

Sebenarnya banyak lagi perkara yang kita boleh lakukan sebagai watak yang kecil bagi membantu kerajaan untuk memelihara alam sekitar. Walaupun sumbangan kita kecil, tetapi ia sangat membantu pencemaran alam sekitar. Jika semua rakyat Malaysia mempunyai kesedaran sedemikian, Malaysia akan menjadi negara yang nyaman dan digemari pelancong asing untuk bertandang ke sini.

Untuk maklumat lanjut mengenai TBB, sila layari www.seda.gov.my




Wednesday, April 9, 2014

Happy Birthday To Me

Assalamualaikum.

Syukur alhamdulillah, 7 April 2014 genaplah umurku 24 tahun. Wargh, macam dah dewasa ja aku sekarang. Eh, memang dewasa pun kan. Bila dah besar nie, sambutan ulang tahun disambut dengan hanya menerima ucapan je kan. Tapi, tahun nie macam special sikit sebab aku terima 2 biji kek. hihihih


Kejadian ini berlaku awal sehari sebelum 7 April 2014. Katanya nak jadi orang pertama wish n celebrate my bufday gituew.


ini pulak berlaku pada malam 7 April 2014. Kejutan daripada Housemate. Kebetulan malam tu aku tak jadi main tenis. Patut la housemate asyik tanya malam nanti buat apa.

Ucapan terima kasih juga kepada kawan-kawan yang wish di Facebook, Instagram, Twitter n Text di phone. Tak terbalas dan tak terkomen aku dibuatnya. Jadi, di sinilah tempat yang sesuai untuk aku ucapkan terima kasih. Tak gitew kan.?

Alhamdulillah, Apabila jejak ke umur 24 tahun nie, banyak azam yang aku dah create. Insyallah, satu persatu akan diusahakan. Yang penting, Sentiasa menjadi hamba yang beriman kepada Allah, Anak yang soleh kepada kedua ibu bapa, Kawan yang baik kepada orang sekeliling, jaga kesihatan denga baik.

Itu je nak share untuk hari nie, Tengah pulun buat minit mesyurat. Kbai. Pray for MH370.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...