Wednesday, October 19, 2011

Elaun COLA Kerajaan Diselaraskan

Assalamualaikum..






Hah!, Sebagai kakitangan kerajaan, aku baru terdengar adanya penubuhan CUEPACS . yelah, sebab aku baru masuk sektor kerajaan nie. mesti la baru dengar kan. hehehe .. Apa itu CUEPACS ? hah, mesti korang suma tertanya2 apa kaitan Elaun COLA kerajaan dan CUEPACS kan?.. Actually, CUEPACS ialah ringkasan untuk Kongres Kesatuan Pekerja - Pekerja Dalam Sektor Awam . Misi CUEPACS ialah mengekalkan CUEPACS sebagai salah sebuah organisasi yang terbaik dan mampu memperjuangkan kepentingan anggota sektor awam dengan berkesan secara berterusan salah satunya ialah bayaran COLA, dan menjadikan CUEPACS sebagai sumber rujukan utama berkaitan hal ehwal pekerja serta pemimpin mengikut dasar kepimpinan berpengalaman (k-leadership).

CUEPACS nie telah meminta kerajaan menimbangkan pemberian bonus kepada penjawat awam dan menaikan elaun sara hidup ,COLA diselaraskan kepada RM300 sebulan di semua tempat. Permintaan itu telah dipohon kepada Perdana Menteri dalam pembentangan bajet 2012 yang lalu.

Bandaraya

Bandar

Luar Bandar




Hah, nak selaraskan elaun sara hidup, COLA? wah, ini adalah berita gembira buat kakitangan kerajaan yang berada di luar bandar. Tapi, berita kurang gembira buat kakitangan kerajaan yang berada di bandar mahupun bandaraya. kan? yelah, kos sara hidup di bandar kan lebih tinggi berbanding luar bandar kan.. ahahha.. betoi tak? klu tak caye, ce try makan nasi goreng kampung di KL dan di Lenggong perak.. sah2 terdapat perbezaan dari segi harga kan?.


Actually, relevant jugak cadangan nie. Tak semua tempat di luar bandar kos sara hidupnya rendah. Sebagai contoh, Sabak Bernam, Tanjung Malim dan banyak lagi tempat - tempat yang mempunyai institusi - institusi pengajian tinggi awam dan swasta . Di kawasan2 nie, kos sewa perumahan, pengangkutan, makanan dan keperluan asas tiada banyak beza dengan kos di Bandar. Kalau tak percaya, tanyalah pelajar - pelajar di IPT - IPT tersebut. Kalau tak percaya jugak, tanyalah aku.. hehehe. aku pernah menjadi student dan juga kini berkhidmat di dalam sebuah Universiti Kerajaan di Malaysia. Cewah.. 

P/S : Kalau usul ini diterima baik oleh kerajaan, pasti dapat meringankan sedikit sebanyak beban yang ditanggung oleh kakitangan kerajaan yang mempunyai basic kurang dari RM 1500.00. Ini bukan entry politik ye. just entry informasi. :)

17 comments:

maisarah sarah said...

termasuklah kat seri iskandar.mahal weh barang kat sini.huhuhu

Silent Thinker said...

Tg Malim mmg mahal! eh tapi sabak bernam ok je aizuddin

Muhammadnuraizuddin said...

maisarah = kan kat situ ada UITM.uhuhu..kompom mahal.. huhuhu.tak patut kan.

silent thinker = weh, aku dok sabak bernam 2 taun. aku rasa still mahal weh.. uhuhu..

mas saari said...

eh? dah lama dah cola ni diselaraskan kpd RM300, sejak tahun 2009 lagi...

cuma yang duduk kuarters kerajaan je dapat separuh iaitu RM150!

Muhammadnuraizuddin said...

mas saari = yeke.. takdelah.. sya menerima eloun COLA bukan 300.. itu hanya di kawasan yang diiktiraf sebagai bandar sahaja.. :)

[k]o{q}i[n] said...

aku x setuju... muahahahaa

Orked Desa said...

setuju sgt kalo elaun ni naek..ari tu bising2 member yg ada informer kat bhgn kewangan kata cola diselaraskan kat smua tempat jd rm500..skali tunggu dlm budget x der lak..tp alhamdulillah gaji naek wpun sedikit..

Muhammadnuraizuddin said...

koqin = ahhaha.. sebenarnya, kita perlulah saling tolak ansur dan sebagainya untuk bersama sama menikmati keharmonian dan kesejahteraan hidup.. Apasalahnya sahabat2 sejawatan anda yg lain menikmati kadar yg sama. hahaha. Tp, klu x setuju, lain tak bukan ia berbaur jelous..ahah..

orked desa = uhuhu.. itulah.. sentiasa bersyukur adalah amalan mulia.. cewah.

Silent Thinker said...

aizuddin~org dok sabak bernam sejak lahir...ok je..mungkin bg student2 poli mahal kot...siap org KL membeli belah kat sabak lagi..heran~

Muhammadnuraizuddin said...

silent thinker : owh , yeke. but, cuba kita renung sejenak ye. Sebuah rumah papan yang menyediakan 10 katil dan 10 almari kayu.. disewa sekepala RM 100.00 . dikalikan 10 orang.. dah RM1000.00 .. relevant kah? yg teruknya, pelajar. no choice.

Silent Thinker said...

woho..tu nama nya mengambil kesempatan aka cekik darah...lebih kurang jugak kt tg malim la tu..

Anonymous said...

Get up to 100000 forum backlinks with our backlinks service & massive targeted traffic
Get great web traffic using superb backlink service today. We can post your custom post up to 100’000 forums around the web, get thousands of backlinks and incredible targeted online web traffic in very short time. Most affordable and most powerful service for web traffic and backlinks in the world!!!!
Your post will be published up to 100000 forums worldwide your website or blog will get instant traffic and massive increase in seo rankings just after few days or weeks so your site will get targeted long term traffic from search engines. Order now:
backlink service

Anonymous said...

hello there www.nuraizuddin.com admin discovered your website via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found website which offer to dramatically increase traffic to your website http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer pagerank tool link building seo backlinks high pr backlinks Take care. John

Anonymous said...

aloha www.nuraizuddin.com blogger discovered your blog via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your website http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my site. Hope this helps :) They offer backlink checker seo positioning backlinks how to build backlinks Take care. Jay

Anonymous said...

Hey guys - just wanted to share this cool shred guitar lesson video I found - http://www.amazinglicks.com

Anonymous said...

ils anticipaient m├ęchamment ou perpendiculaire http://arkicho.tumblr.com

Anonymous said...

Could anyone advise some blog posts on this discussion topic? I need some more detailed info... All input shall be extremely appreciated.

Dietrich Huberstrauken
http://www.bloggrid.net

Thank you in advance!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...