Sunday, March 4, 2012

Anak Meminta sedekah.. Salah siapa!!?

Assalamualaikum..

Penat hari ini berjalan-jalan bersama geng2 blogger. Tetapi, tak lama pun sebab masing2 ada komitmen lain di belah petang. Jadi, aku join 2 orang artis yang dikenali dikalangan blogger untuk ke lowyat mencari barang. Setelah penat2 meng'cover mereka berdua dari dicam oleh orang awam , kami lepak di gerai bersebelahan laluan perjalan kaki di area bukit bintang. Artis2 tersebut bukan taknak makan di restorant yg mahal, tetapi mereka tak nak orang cam status mereka. Tht Y mereka bercampur dengan orang awam seperti aku. Identiti mereka terpaksa aku rahsiakan. klu tak, mampos #kenepenyepak dari mereka berdua.. *ok, aku kunci mulut.


Didalam kegopahan kami memakan, tiba2 ada 2 orang kanak2 yang cumil datang menghampiri sambil memegang beberapa naskah Yasin. Tetapi, aku hanya menggelang menunjukkan riaksi tidak mahu membeli. Tiba2, salah seorang kanak2 tersebut mengatakan mereka masih tidak menjamah makanan. Aku teringat taktik2 budak2 seangkatan mereka sebelum ini. Lapar mau makan. Tetapi, apabila diberi wang, mereka lesap menghaibkan diri. Kali ini aku tidak mau tertipu dan mahu melihat riaksi mereka pula dan tanpa berfikir panjang, aku mengajak mereka turut makan bersama kami. Dan ternyata mereka benar2 lapar. Mereka berdua bergegas duduk di meja kami dan terus memesan makanan di restorant itu. Kelihatan mereka begitu arif dan sudah biasa dengan makanan kedai2 di sana. Mungkin dari bayi mereka dijalanan.Wallahualam..~



Ketika menunggu makanan mereka siap, aku sempat berbual bertanyakan khabar dan cuba mengorek apa yang patut. Sebenarnya, mereka dikalangan orang2 yang susah dan bukan warganegara Malaysia. mereka masuk ke negara ini dengan menggunakan UN card. Bapa salah seorang kanak2 malam itu telah dipenjarakan. Sebab dipenjara aku tidak tahu kerana sukar memahami loghat mereka apabila berkomunikasi didalam bahasa melayu. Sebenarnya, mereka diawasi oleh mata2 mereka. siap standby di tepi2 jalan dan memasang kamera2 yang tertutup bagi tujuan pengawasan. fuh, sungguh canggih.


Peristiwa ini telah menggamik kejadian yang pernah terjadi keatas diri aku sendiri. 4 bulan lepas, aku makan malam di sebuah gerai sekitar Klang. Tiba2, ada seorang budak comot datang meminta wang bagi meringankan beban. Dan aku memberi yang termampu. tiba2, hampir 10 orang lagi kanak2 datang meminta sedekah. Serius aku terbuat muka garang masa tu. Dah la aku tengah menikmati hidangan, tiba2, mereka siap letak tangan dan mangkuk syiling di atas tangan yang sedang memegang sudu dan garpu. Iesh, Spoil tol aku nak makan. then, aku wat tak tahu dan hampir 10 minit mereka berdiri di sisi. tetapi, aku wat donno je. apabila mereka bosan menunggu hasil yang tidak pasti, mereka memarahi aku dan beredar mencari mangsa2 yang lain. Cait, power betoi kanak2 tersebut dilatih oleh orang yang tidak bertanggung jawab bagi mengambil kesempatan keatas mereka. *geram pulak aku.




Ketika didalam perjalanan pulang, aku melihat seorang ibu dan 2 anaknya yang masih kecil duduk bersila ditepi jalan dengan membawa beg2 pakaian. Di hadapan mereka terdapat mangkuk untuk orang lalu lalang menghulurkan bantuan. Yang menyayat hati, si ibu tersebut sedang mendukung bayi yang masih kecil. fuh, kasihan sungguh. Tetapi itulah, mereka lebih suka menagih simpati awam daripada berusaha sendiri. Ketika aku sampai di stesen KTM Port Klang, aku terserempak seorang pakcik tua yang memegang tongkat dan beg. "buta rupanya". Setelah dia turun dari train, aku melihat ada sebuah kereta yang dipandu oleh seorang auntie sedang menunggu. Rupanya itu wife dia. Eh, Kereta MYvi ye.. bukan kreta kancil mcm aku..ahaha... Pendapatan dia mesti kalah penulis2 blog kan?. hahaha.. Sungguh mudah dan lumayan mencari wang yang tidak berkat kan? Astagfirullahallazim..

P/S : Aku percaya, perkara ini semua berlaku kerana sistem institusi keluarga yang tidak kukuh. kanak yang menjadi mangsa. Tempat mereka bukan disitu. Rezeki jarang datang bergolek. Klu tidak mencarinya, nescaya itulah jalan yang dipilih. Menagih simpati dan rela dimaki hamun.. Ingatlah, rezeki ada dimana yang telah disediakan oleh Allah. Selamat beramal, Wslm.


19 comments:

aman said...

kesian budak-budak tue diperlakukan sebegitu. kalau kat Ampang, aku lepak ngan member aku pun, ramai giler bebudak camtue.Hmm~

Muhammadnuraizuddin said...

aman = kesian doran gyang jadi mangsa..

EmanTheHalia said...

hurm aku suke entri ni. terbaik din.. dah leh jadi blogger berwawasan ni. tapi kene selalu merantau la..

Muhammadnuraizuddin said...

eman = cait..leh terkeliru nama hampa dua nie..ahaha..apa maksud hg, ? aku pending sat.

Mar said...

kesianlah kanak2 yg masih nak memahami ap e2 kehidupan.tapi begitu laluan hidup yang dilalui,.hmmmmm

MR. SYAH said...

kdg2 rasa kesian.. kdg2 rasa geram..

hqfizulhqkim said...

tula,,kat sksn 7 everywhere ada orang2 minta sedekah ni.ish3.

Muhammadnuraizuddin said...

mar = itulah...sesungguhnya mereka tidak berperikemanusiaan.. *tiba2 emo...

mr syah = itulah..haish..

hqfizulhqkim = dimana2 sahaja bro..dorng rasa itu jalan yg mudah nak cari duit..klu nak tau, pendapatan dorng mengatasi pendapatan kita..

efa said...

hurm kesian kat diorg yg mcm ni tp kan kekdg rimas gak huhu kalau yg bkn warga tmptn la kan tp nk buat cmna diorg dijadikan mangsa dari manusia yg tak berperikemanusiaan sabar ja la kita kena bendung mangsa cmni,pernah dulu sekali ada gak berlaku dekat bank diorg turun dri 1 van pastu lepa mai la jual apa2 yg diarah org tu pastu dtg balik van tu terus bdk2 ni lari naik van,haish sian nengok la

SyedGraphiX said...

ermm. aku x pnah jmpe lagi dkat sini. huhuhu...

Anonymous said...

kesian....tapi nak wat camne lumrah kehidupan...ada di bawah dan ada di atas..yang di atas sepatutnya membantu yang berada di bawah..tapi situasinya sekarang, xberlaku macam tu... di mana2 ada negara mundur dan miskin, membangun macam kita malah negara maju macam USA pon xdapat lari daripada keadaan macam ni..

psis@tepeng

incik mumu said...

dekat port klang neh, kolo kat area tempat makan nasi ayam siang malam yang depan bus stand port klang tuh ader sorg pakcik pakai serban, pakai jubah mintak sedekah..

satu hari die ader mintak sedekah kat kitorg.. " assalamualaikum " oakcik tuh buka bicara.. member ako dengan gambelnye cakap " pakcik, sy nak dengar pakcik mengucap ".. pakcik tuh xmengucap pon.. dua tiga kali suruh mengucap tapi tanak mengucap.. dok tunjuk2 atas jek..

ako bajet pakcik tuh bukan orang islam, tapi ako tgk die ader solat kat masjid port klang tuh, kiblat lain dari orang lain~~.. how2..??

gile membebel kat ruangan komen.. ok, blah.. kbai~~.. haha

Nurfarahana Abdul Aziz said...

hmm..kesian sangat kat diorang ni..kita pon bukannya selalu ada nak tolong diorang...tapi kadang2 ade yang pergunaka budak2 nak cari duit ngan jalan mudah..hmm.tatau lah nak kata..mintak dijauhkan jelah jadi kat orang terdekat kita...aminn

Muhammadnuraizuddin said...

efa = itulah..mempergunakan kanak2..haish..

syed = meh datang klang...banyak kot

ijat = itulah..pemikiran orng yg tak bertamadun..taknak berusaha sendiri.. fizikal cukup, akal cukup, tp, malas nak cari kerja..huh,

incik mumu = aku pun pernah dengar pasal pakcik berserban tu..haish..apa nak jadi la kan..jom siasat?ihihihi

nurfarahana = klu betoi2 susah, takpe, ni tak, buat mengemis sebagai kareer..punca pendapatan..mcm mana tu?>

incik mumu said...

jom !! dalam poket pakcik berserban tuh ader berkepok kot dwet.. RM50, RM100 banyak siot.. tuh sume kene member ako tuh laa.. die dok tak puas ati, abes 1 badan pakcik tuh die geledah~~.. hahaa

Muhammadnuraizuddin said...

incik mumu = ahha..yaka..wah, kaya dia no..weh, gila lah..dalam wallet aku pun tak leh seratus..hahah

incik mumu said...

xyah cakap kao..
ako pon xbley dapat 100..
hahaha..

Zue Cancer said...

em..payah la nak ckp..sekarg ni...kalo jumpe org...mesti tye budk tu mane mak. then mesti diowg cabot lari

Anonymous said...

hiya www.nuraizuddin.com admin found your website via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have discovered website which offer to dramatically increase traffic to your blog http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my site. Hope this helps :) They offer most cost effective backlinks service Take care. Jason

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...