Friday, March 11, 2011

Sara hidup tinggi VS pendapatan Kekal.. Kuih sebagai mangsa!!!

Assalamualaikum...

Minggu nie memang terlalu sibuk. Persiapan kenduri dan juga hari konvokesyen yang bakal menjelma..nak kene p bank lah, nak cari baju lah, mcm2 lagi..fuh, tension wooo..Ditambah pula dengan tayar moto pancit..bayangkanlah, sebentar tadi aku menolak motor tersebut sejauh 12 KM..boleh bayangkan tak?..sedih gila...dah la jalan sunyi tambah pulak anjing2 yang memekak bila melihat kelibat aku..rasa nak hempuk dengan helmet ja tadi..Inilah padah jika tak bawak kereta balik kg. sekali..ibarat "patah kaki"


Sebenarnya, peristiwa ini bukanlah tujuan utama coretan entry ini dibuat. Tetapi ia berkaitan dengan ketidakpuasan hati kecil ini. Sebagai contoh, berkenaan Kuih-muih.. Fuh, sekarang ini, harga kuih dah menjadi jadi..

Masa sekolah rendah..
RM 1 = 5-7

Masa sekolah menengah
RM 1 = 4-5

Masa IPT 
RM 1 = 3-4

Kelmarin aku terkejut apabila membeli kuih. RM 1 = 2.. memang aku terkejut..serius!!! Saiznya bukannya besar sangat..standard celah gigi ja..Yelah, mungkin korang kata harga standard..tetapi, ini di kawasan pasar  malam dan sewaktu dengannya kot..takkan mencanak harganya..Fuh, serius melampau..Spoil tol..Semakin modern, semakin tinggi kos sara hidup. Tetapi, kenapa pendapatan kita tidak mengikut keadaan semasa..Itu yang menjadi tanda tanya..Adil kah???.

P/S = Kuih menjadi contoh yang mudah bagi aku untuk menerangkan ketidakpuasan hati. Sebenarnya, banyak benda lain yang menjadi2..Alasannya, harga bahan mentah naik. Memang itu hak peniaga, tetapi, takkan kita yang menjadi mangsa. Kos sara hidup semakin tinggi. Tetapi, pendapatan kita kekal seperti Ron 95..sekali lagi aku bertanya..Adil kah? *tak lama lagi Ron 95 naik la tu..ihihih. Selamat beramal, Wslm.

12 comments:

Fazli said...

tak lama lagi RON95 naiklah bro... hehehe...

Joey said...

aku pun rasa macam tak cukup duit.

banyak lagi nak di beli neh....

UpProfits said...

Kos sara hidup dah semakin meningkat..pendapatan jer yg susah nak meningkat..huhu

eyqasara said...

Hahaha... senior ni ade blog rupenyer... Seorang senior yang dikagumi d Psis... yang grad dengan hanya menghabiskan 4 sem... congrts!! hihihi... btw... mengulas tajuk atas tu... *tuka mood* mmg mahal kuih skang ni... kat Psisi murah la jugak... singgit dapat 4.. skang ni g tmpat laen jgn harap la dpt mcm tu... *mood rindu psis* hihihi... but.. chill yep..

muhammadnuraizuddin abdulrahman said...

fazli = itu la aku nak ckp.haha

joey = ahhaha..sama la ngn aku..haha

upprofit = itu la yang buat suma orng tak puas hati...hhaha

eyqasara = mesti la ada blog..ihihi

black butterfly said...

actually sbnarnye bkn harga daa nek...actually nilai wang ringgit yg semakin jatuh...tu sbbnye duit RM1 dpt beli ciket ja brg..klo dulu RM1 nie boleh beli mcm3 daa...klo junk food dulu RM0.10 ke RM0.20 jaa...skunk nek RM0.30 ke RM0.50~~klo dulu wit blanja sek RM1-2..tpi bdak skunk RM5 pun xckp...fuhh sadis gler...rndu gle mse dulu-dulu^_^

Anonymous said...

em gilor punya harga!! jangan beli.....sah2 org tu nak amik untung 200%...hhahahha haram!! so jgn bli kat org yg jual macam tu...

tepeng@psis

Henry Zackery said...

jgn nnt RM 1 = 1 suda... terok da 2..huhu

Transformers 3 Sudah Kantoi

dD Fabulous | sitekateki said...

sian ko kena tolak moto...bapokkkk jauh giler menapak tolak moto...

muhammadnuraizuddin abdulrahman said...

ramaitam = aku pun...dulu, nasi lemak satu 3 puluh sen je..ahhaha

ijat = tak dak pilihan..hahah

henry = itulah...adoy..

dd = tau takpa..itulah, akibat tak bawak balik kreta..ahaha

mera zati M.z said...

assalam, oh adakah ini din yg ingin berduet dgn sy(gitaris tak berapa pro)? :D

Muhammadnuraizuddin said...

mera = ihihi...boleh ke?ihih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...