Sunday, February 27, 2011

Era hentam menghentam...Fuh~ BooMM!!

Assalamualaikum...

Perjalanan berblog walking aku terhenti apabila terbaca entry-entry yang memang panas. dan tiba2, terdetik aku ingin mencoretkan sesuatu mengenai masalah ini. Aku tidak perlu untuk membidas mahupun melatah, tetapi aku ingin memberi pandangan kepada sesiapa yang boleh menerimanya. Sebenarnya, aku bukan nak menyibuk atau menjaga perihal tepi kain orang. Tetapi ingin memberi semangat kepada orang senasib...



Gambar dari en. google.credit to azizwan.com

Hentam menghentam adalah satu perkara biasa didalam dunia blog. Aku pasti, ia tidak pernah berhenti. Yelah, tak semua orang berpuas hati dengan hasil kita. dan bukan senang kita nak puaskan hati semua orang. Jadi jika kita meneliti dan memperhalusi perkara tersebut, kelihatan kebaikan lebih dari keburukan. Aku bukannya ingin memandai-mandai. Jauh sekali ingin mereka cerita. Tetapi ia daripada pengalaman yang tidak boleh dijual beli. Daripada pengalaman, ia boleh memotivasikan diri. Dan daripada motivasi, ia boleh mempertingkatkan keyakinan diri.(the best teacher is experiance.)

Jika kita faham, hentaman berlaku disebabkan oleh seseorang yang ingin menegur/nasihat. Tetapi, dengan cara yang lebih kasar. Ia berpandukan kepada fikiran masing-masing. Kalau seseorang yang dikritik itu mengambilnya sebagai suatu terguran, ia boleh diklasifikasikan sebagai sesuatu yang positif. Tetapi jika seseorang yang dikritik itu mengambilnya sebagai suatu hentaman, ia akan diklasifikasikan sebagai sesuatu yang negatif.

Sebenarnya, kita tidak boleh mengambilnya dari sudut negatif. Ini kerana ia tidak akan membantu kita untuk terus berjaya. Jika anda mengkaji, Si pengkritik-pengkritik hebat ini adalah seseorang yang peka dan seseorang yang mempunyai nawaitu yang baik. tetapi, cara penyampaian mereka tidak boleh diterima. Mungkin terlalu kasar. Untuk mengelakkan kita berfikiran negatif, kita boleh menganggap bahawa si pengkritik mahu melihat kita tampil dengan sesuatu yang lebih baik. Kerana mereka ingin melihat kejayaan kita kelak. Tetapi, jika nama kita siap dinyatakan oleh pengkritik, ia bermakna para pengkritik memang bersungguh-sungguh ingin melihat kejayaan cemerlang kita.

Aku pernah dikritik hebat dan telah menyebabkan aku 'down habis. dan sampai 2 entry ditujukan khas untuk aku. Tetapi, yang aku tidak dapat mengesannya, entah la ada berapa..ihihi. Walaupun kita cuba mempertahankan diri kita, kita tidak boleh membalasnya dengan cara yang diterima.tetapi dengan cara yang sebaliknya. Jika orang membaling kita dengan batu, kita seharusnya membalingnya kembali dengan bunga. Tetapi, tanggalkan pasu dulu.ihihih..*pinjam ayat dari seorang blogger.. Apabila kita cuba mengambilnya secara positif, kita akan mendapat kebaikan daripadanya. 

Kita tidak boleh melawan api dengan api..nescaya ia akan bertambah marak dan boleh mempengaruhi sesuatu yang lain. 

Jika kita melawan api dengan air, memang ia berkesan. Tetapi, akan ada tempias yang berpanjangan.

Kita juga boleh tidak berdiam diri kerana api akan terpadam dengan sendirinya. Memang  perkara tersebut boleh reda. Tetapi, kita tidak boleh mendapat manfaat daripadanya.

Cara terbaik bagi aku adalah, kita perlu cuba untuk mengecilkan api tersebut. ini kerana api,
 kecil-kecil menjadi kawan, besar-besar menjadi lawan.
nescaya, kita akan mendapat manfaatnya.


P/S : Sesuatu perkara yang berlaku perlu dijadikan sebagai iktibar. Supaya kita tidak akan melakukannya kembali kelak. Kita boleh menasihat seseorang, tetapi, lebih manis jika kita menggunakan nasihat itu terlebih dahulu. Selamat beramal, Wslm.





30 comments:

azureen yazid said...

erk!
pasnie maybe aku yang kena kot..

EmanTheHalia said...

hurm betoi2 macam aku cakap utk dorang ni. #kutakfahambetuila!

aRein said...

di0rang 2 kuang hajaq....manusia yg hati busuk mmg cm 2 laaaa...suka nk jt0hkn org...

mR.sYaH said...

adoi.. mcm2 skang... baguslah entri ko bro!

Hanim Mahali said...

Bagus...Pemikiran dan penulisan dah semakin matang...^_^
Pengalaman mematangkan diri...

Eqa Yazid said...

lepas ni kalau nak post ape ape kt belog aku pun aku kena beware kot. HAHAH. tkot lak aku kot kot kate aku tulis benda merepek2 lak. HAHA :P

HAJAR hasan said...

betul2. lately ni byk kes blogger hentam blogger. yg boleh terima tu tak kisah la kan. tp, yg x boleh tu yg jadi kes hentam tak sudah2. haishy. mcm2 skrg ni.

btw, nice entry bro!keep it up. ;)

Nizam said...

i like ur style...
matured... ;)

AesyaZealous said...

musim menghentam.. bila nak tamat ni.. ape2 pun, marilah kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi..heheh

zikeryhassan said...

buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat.

mustapakamalizzat said...

stuju..hehhehe

zuk zuhaiza said...

ambil yg jernih buang yg keruh..=)

hafiz hafizol said...

uh... sabo jela din... kecil2 cili api..haha..

yaya_flanella said...

suka. :)

Muhammadnuraizuddin said...

azureen - ahha..kene la jaga2..

eman - kutakfahambetoi

arein = sabarlah ye...ihhh

mr. shah - tq bro..biasalah, dunia.

hanim - aku dari darjah satu dah matang..hahaha

Muhammadnuraizuddin said...

eqa yazid - tau takpa..hihih

hajar - tq very much..

nizam = tq..ihih.tp, hg lagi matang..haha

aesya = mari2..mcm kenal je ayat tu.ahah

zikery - itu dah semestinya..kita tunggu dah lihat..

Muhammadnuraizuddin said...

izat - no point la tu kan..haha

zuk - aku setuju..

HH - ahha..aku ckp api lah..kahkah

yaya - tq very much.

-ilhamvetto- said...

ak rs gaya penulisan ko dah len ckit.. huhuhu... ak xtaw la kot2 ak "PERASAN" sorg2.. tp ak suka yg baru ni.. :)))

Muhammadnuraizuddin said...

ilhamvetto = ihihih..yelah..dah lain.aku pun perasan..sebb smlm baru baligh.khakhaka..cait.

aleen aiden said...

cerita mereka di mane2 skarang.hu3

Muhammadnuraizuddin said...

betoi2..tp, yang penting..kita sama jngn cepat melatah..uhuhu

NuReLLe said...

the penasihat him/herself shud know how to guna kan ayat dgn lebih bijak..baru mesej tu jadi positif dan tak mengaibkan..ececeh..:))

Muhammadnuraizuddin said...

nurel = hahaha...betoi2..biarlah..kuasa vetod tangn mereka..ihihi., janji kita kene hati2..ihihih

mahirahnazlim said...

sgt dengki betul org itu :)

Muhammadnuraizuddin said...

mahirahnazlim = takpelah..dorang ada hak nak kata orng lain mcm2...there is their kindom.

Anonymous said...

Techniques for Unlock Iphone 4 gr Anybody who possesses an iPhone really ought to seem to be pointed out for you they usually needs unlock iPhone 4 grams helpful hints, commonly regarding the particular programs that may be in addition safeguarded.All the same, it may be quite disheartening in an effort to uncover an individuals my partner and i cellphone should you not locate the best newer apple iphone4 eliminating the freeze at application form.There are lots associated with advertising campaigns just about everywhere, yet, without having certain comprehension you can find, fully lodged, thus numerous options certain giant money related to very little. korvax

Anonymous said...

When Unlock iPhone Approach is Best for your family Unlock iPhone Having said that there are various cellular phones while in the community and this can be for the reason that well liked and properly known as Iphone.The specific concern is in anticipation of having a plan aided by the official firms linked with iPhones, that you're most likely style of doomed whenever you employ a strong apple company iphone and it is strictly the community bear in mind.Believe it or not you're able to Open i-phones no matter who any purse can be.The key Unlock iPhone choice you will possess could be the Build-it-yourself technique and also go green one self technique.
unlock iphone 4

Anonymous said...

Tips for Unlock Iphone 4 g Anyone who keeps an apple iphone has to seem to be explained for your needs and then they requires unlock iPhone 4 grams hints, frequently in connection with special computer software and that is as well obtain.On the other hand, it might be lovely depressing to be able to discover someone's simply put i phone fantastic get the best cutting edge iphone4 treatment of lock for usage.Advantages for choosing connected with commercials just about everywhere, having said that, if you don't have specific understanding out there, thoroughly caught up, that is why several options a handful of big cash money related to nothing.
unlock iphone 4

Anonymous said...

that is best for individuals. iphone 4 qatar find Newport Beach to become one of the more exciting
Your Domain Name without risk courtesy of trying to learn the basic fundamentals [b]iphone 4 korea [/b]
[url=http://unlockiphone4aa.info]iphone 4 no sim[/url]
correctly through understanding the concepts of techniques http://unlockiphone4aa.info -

Anonymous said...

Research workers advise that male menopause is actually a result of excess liquor absorption, stress, over weight, vasectomy, lack of exercise and also aging. As a result, scientific study has also started to request treatment protocols to lower the end results with andropause. how to unlock iphone 4 greenpois0n ought to be taped more than some other individual. Anyone phone calls any pictures
Continue Reading firmly when getting to know the actual fundamentals [b]how to unlock iphone 4 1.59.00 [/b]
[url=http://unlockiphone4aa.info]iphone 4 no sim card installed[/url]
Thought A way to http://unlockiphone4aa.info -

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...