Tuesday, January 25, 2011

Assalamualaikum blogger2..
hari ini, tak ada apa cerita yg menarik mengenai diri aku yg aku nak kongsikan..korng bukannye suka dengar pun kan.ihihihih..jadi, aku nak berkongsi dengn apa yg aku terbaca hari ini..Fakta yg kebanyakan kita tak tahu..fakta ini mengenai Manusia yg kadang2 tak masuk akal jika ia berlaku di negara kita..jom layan~'



@ Apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan.

@ Orang yang menggunakan tangan kanan hidup sembilan tahun lebih lama daripada mereka yang kidal.

@ Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya.

@ Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya.

@Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir; selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetuskan pergerakan luar kawal.

@ Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung.

@ Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius.

@ Kanak-kanak menghabiskan lebih banyak masa mempelajari tentang kehidupan melalui media terutamanya tv. Secara purata seorang kanak-kanak menghabiskan kira-kira 28 jam seminggu menonton tv, dua kali ganda lebih banyak daripada masa mereka di sekolah.

@ Jika anda menjerit selama lapan tahun, tujuh bulan dan enam hari, anda boleh menghasilkan tenaga yang cukup untuk memanaskan secawan kopi.

@ Jika usus kecil seseorang manusia dileraikan, panjangnya boleh menjangkau sehingga empat atau lima kali ganda ketinggian orang itu.

@ Anda perlu memanjat sebanyak 1,792 anak tangga untuk tiba ke puncak Menara Eiffel.

@ Menurut kajian, purata setiap kita mengucapkan 30,000 perkataan sehari dan mengambil masa 3 1/2 jam sehari untuk bercakap.

@ Orang Bulgaria paling banyak makan yogurt di dunia

@ Sweden mempuyai kadar kelahiran paling sedikit (1 dlm 100).

@ Lithuania adalah negara yg punyai paling banyak orang bunuh diri.

@ Orang Russia menjawab talipon dengan menyebut 'saya mendengar'.

@ 98% mayat di Jepun dibakar.

@ Wanita-wanita dari keturunan Pigmy di Lembah Congo , Afrika amat takut jika suami mereka terpikat dengan wanita-wanita lain. Bagi mengelakkan suami digoda oleh wanita lain, setiap isteri bertindak mengawal suami mereka dengan mengukir nama mereka di dahi suami masing-masing.

@ Ada tiga jenis manusia di muka bumi ini. Pertama - belajar daripada pengalaman sendiri; mereka ini dikatakan bijak dan berpengalaman. Kedua - mereka belajar daripada pengalaman orang lain; mereka ini dikatakan cerdik dan dapat menikmati kegembiraan dalam hidup. Ketiga - mereka yang tidak belajar daripada pengalaman sendiri mahupun orang lain; mereka inilah yang hanyut dengan kebodohan sendiri.

Sedikit sebanyak, ia dpt membantu kita untuk menambah pengetahuankan.. sekian buat masa ini ye kawan2..Slamat beramal... ;)

11 comments:

ijam ismail said...

seronok bce entry ni...byk info...
=)

shahsyaz said...

byk info!!! menarik sgt2 utk dikongsi bersama..

♥..cik_mas..♥ said...

pergh!! memang best entry nih.. banyak sangat info bro.. suka sangat2.. :) mekacih tau

Khairul Atikah @ Cik Yuki said...

'saya mendengar' sila call balik. sy bz bw nih hehehe

ini fakta ; khairul atikah tak suka makan sos ! haha

Muhammadnuraizuddin said...

ijam = ahaha..hg perli ka apa nie..ihihih.sory, asyik dok sound hg ja kat group kan..saja ja aku melawak.

shahsyaz = ihihihi..tq2..nnti, aku kongsi lagi

cik mas = tq2...thx tau sebb ajar aku.hihih

cik yuki = ahahha..aku amat suka mkn sos..ihihhi

muniraksasa (; said...

mcm2 ada. best !

Muhammadnuraizuddin said...

muniraksasa = tq so much na..ihihih

ijam ismail said...

xpe2..ijm mmg suke lawak2 ni..heeeeeee
(mner ade perli)

Muhammadnuraizuddin said...

ijam = ihihih.sja ja test tadi..kakahhakah

muniraksasa (; said...

sebuk je IJAM !!!! tepi2. HAHA ;p

Muhammadnuraizuddin said...

muniraksasa = tak baik.ihiih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...